Silvasoft Review: Is boekhouden met haar software iets voor jouw bedrijf?

Silvasoft review

Silvasoft is een online boekhoudprogramma dat is opgebouwd uit verschillende modules. Afhankelijk van de behoefte, stel je dus zelf een pakket samen waarin alleen de modules zitten die jij nodig hebt. In deze review van Silvasoft kijken we of het ook handig is.

Want deze manier van werken geeft jou de vrijheid om alleen te betalen voor de dingen die je ook echt gebruikt.  Dit klinkt mooi en kosten-efficiënt, maar Silvasoft is niet bepaald goedkoop. De onderdelen kunnen al duurder zijn dan complete boekhoudprogramma’s.

Is Silvasoft zijn hogere prijs dan ook waard als boekhoudprogramma? In de onderstaande review wordt dit duidelijk. Zo kijken we onder andere naar de functies, koppelingen, meest gestelde vragen en de prijzen van het online boekhoudprogramma Silvasoft besproken.

Hoe werkt Silvasoft? 

Silvasoft is een boekhoudprogramma met een modulaire opbouw. Dit betekent dat je zelf kan kiezen welke modules relevant zijn voor jouw bedrijf. Niet iedereen heeft namelijk die uitgebreide product- en voorraadbeheer of projectmanagement module nodig.

Review van Silvasoft haar losse te bestellen modules

Je betaalt per module een maandelijks bedrag. De totaalprijs heb je dus uiteindelijk zelf in de hand, afhankelijk van hoeveel modules je wenst te gebruiken. Veelal als je een ander boekhoudprogramma koopt is dit niet het geval en koop je direct alle modules.

Wat kost Silvasoft? 

Het lijkt een eenvoudige vraag, maar door de modulaire opbouw van het programma is deze niet eenvoudig te beantwoorden. De prijs verschilt namelijk van welke modules je kiest en hoeveel gebruikers je toevoegt. 

Elke module heeft zijn eigen prijs, maar door bepaalde modules te combineren kan je ook weer korting krijgen. Door goed uit te zoeken welke modules voor extra korting zorgen kan je dus best wat besparen. De Silvasoft modules kosten per stuk:

ModulePrijs per maandMeer info
Boekhouden€10,95Bekijk bij Silvasoft
Facturatie€6,45Bekijk bij Silvasoft
Offertes & Orders€5,45Bekijk bij Silvasoft
Product- & Silvasoft voorraadbeheer€4,95Bekijk bij Silvasoft
Projectmanagement€5,45Bekijk bij Silvasoft
Urenregistratie€3,95 Bekijk bij Silvasoft
Personeelsmanagement (HRM)€3,95 Bekijk bij Silvasoft
Taken & Agenda€3,95 Bekijk bij Silvasoft
Relatiebeheer (Silvasoft CRM-module)€3,95Bekijk bij Silvasoft
De prijs van Silvasoft haar boekhoudprogramma viel door de modules positief op

Al deze modules samen zouden € 54,50 excl. btw per maand kosten. Echter, de modules Taken & agenda en CRM zijn gratis in dit geval, wat de totaalprijs verlaagd tot € 46,60 excl. btw per maand. 

Gebruikers

Als je met meerdere gebruikers in Silvasoft wil werken moet je meer betalen. Bij elke toegevoegde gebruiker krijg je wel 20% korting, maar dan nog kunnen de totale kosten snel oplopen. Kies je voor een pakket met alle modules dan betaald de eerste gebruiker het totale bedrag van € 46,60 per maand. De tweede (en derde, vierde, ect.) gebruiker betaald telkens € 37,28 per maand. 

Gratis proefperiode

Voor je definitief kiest voor Silvasoft, of eender welk ander boekhoudprogramma, kijk dan altijd eerst of het programma een gratis proefperiode aanbied. Je kan namelijk eindeloos reviews lezen, maar je weet pas echt of een programma bij jou past of niet als je het zelf gebruikt. 

Silvasoft biedt een gratis proefperiode van 30 dagen aan. Tijdens deze proefperiode kan je elke module van Silvasoft uittesten. Ook handig is te weten dat je niet op voorhand je betaalgegevens dient in te geven. Zo voorkom je een automatische verlenging na de 30 dagen proefperiode.

Features en mogelijkheden van Silvasoft

Maar wat kan je nu eigenlijk effectief doen met Silvasoft? Zo goed als alles blijkbaar, afhankelijk van welke modules je combineert. Hieronder volgt een overzicht van de verschillende modules. 

Boekhouden

De module boekhouden is de meest uitgebreide module. Met deze module kan je onbeperkt boeken, inclusief het inlezen van bankafschriften via een bankenkoppeling, waarna deze automatisch gematcht worden in het programma.

De module maakt een automatische btw-aangifte met ICP-opgaaf en heeft een Scan & Herken functie. Ook bonnetjes en facturen die via e-mail binnenkomen worden automatisch herkent dankzij de Mail & Herken functie.

Ten slotte maakt deze module ook eenvoudige rapportages zoals ouderdomsanalyses, kolommenbalansen en proefbalansen. 

Facturatie

De module facturatie is veel meer dan gewoon het maken van facturen in je eigen huisstijl. De module laat ook toe om je eigen aanmaningentraject te configureren en herinneringen aan te maken op basis van openstaande facturen.

Bijkomend heb je de mogelijkheid om incassokosten toe te voegen in een bepaalde fase van het aanmaningentraject. Tevens is het mogelijk om voor een bepaalde klant periodieke facturatie automatisch in te stellen en de facturen automatisch te versturen.

In je persoonlijk dashboard krijg je een handig overzicht van al je facturen en heb je direct toegang tot verschillende actie mogelijkheden. Ook maak je eenvoudig rapportages aan om beter inzicht te krijgen in ouderdomsanalyse, omzet per klant en productafname per klant. 

Offertes & Orders

Met de module offertes & orders kan je eenvoudig offertes en orderbevestigingen versturen in je eigen huisstijl. Ook houdt deze module de status van je offerte bij en kan je met één klik op de knop de offerte omzetten in een verkooporder.

Het overzicht toont zowel de geaccepteerde en afgewezen offertes. Wanneer je deze module kiest krijgt je de module CRM er gratis bij.  

Sales

Verlies je soms een potentiële klant uit het oog omdat het gewoon even te druk is? Met de module sales combineer je eenvoudig je boekhouding met je sales. De module geeft je een betere grip op je verkoopproces door het proces in te delen in fases.

Per fase stel je in wat er moet gebeuren met welke leads zich in een bepaalde fase bevinden. Uiteraard kan je hier ook reminders bij instellen, voor jezelf of voor je lead. Zo verlies je nooit meer een potentiële klant uit het oog. 

Product- & voorraadbeheer

Met een eigen dashboard geeft de module product- & voorraadbeheer handig weer of er voorraadwaarschuwingen zijn, diverse productrapportages, en of er producten besteld moeten worden. De module is trouwens onbeperkt, je kan zoveel producten ingeven als je maar wil.

Per product heb je een handig overzicht van inkoopprijzen, kortingen en verkoopprijzen. Ook de voorraad wordt keurig in de gaten gehouden door de module en geeft voorraadwaarschuwingen op door jouw ingestelde waarden. Ook rechtstreekste inkoopadministratie is mogelijk vanuit Silvasoft. 

Projectmanagement

Werk je vaak met grote projecten? Dan is de module projectmanagement een handige tool. Met de module verdeel je je projecten op in verschillende fases, voeg je deadlines toe per fase, definieer je taken en monitor je eenvoudig de voortgang van een project.

In de module kan je verschillende medewerkers verschillende rollen en autorisaties toekennen afhankelijk van hun functie als projectadministrator, projectleider of projectmedewerker.

De module geeft ook een handig overzicht in je bestede tijd en budget en heeft de optie om een nacalculatie uit te voeren om inzicht te krijgen in je kosten, opbrengst en winst. Ten slot plan je je projecttaken eenvoudig in met een overzichtelijke agenda en bijhorende planning met to-do-lijst. 

Urenregistratie

Met de module urenregistratie hou je eenvoudig uren, afwezigheid, verlof en personeelsdossiers voor jou en jouw medewerkers bij. De module laat toe om verschillende rechten toe te kennen aan werknemers en werkgevers of directe leidinggevende.

Zo hebben de juiste personen altijd een overzicht. Tevens heeft de module de mogelijkheid om allerlei rapportages te genereren en overwerk rechtstreeks te registreren. 

Personeelsmanagement (HRM)

De module personeelsmanagement zorgt voor een handige plek om alle gegevens van je medewerkers op één plaats te verzamelen. Zo moet je niet telkens opzoek gaan naar contracten of onduidelijkheden over resterende vrije dagen.

In deze module dienen je medewerkers rechtstreeks een aanvraag in voor afwezigheid, ziekte of verlof en komt de aanvraag meteen bij de juiste persoon terecht ter goedkeuring. Ook deze module heeft de optie om verschillende rechten toe te kennen aan medewerkers en werkgevers of directe leidinggevende. 

Taken & agenda

Met de module taken & agenda maak je eenvoudig jouw eigen agenda aan. Hierin worden al je afgehandelde en komende taken in weergegeven. Vanuit de module maak je makkelijk nieuwe taken aan, die je tevens kan delen met collega’s moest dit nodig zijn.

Je taken worden overzichtelijk weergegeven in een scrum board waarin je direct inzicht krijgt in aankomende taken, taken in behandeling en recent afgehandelde taken van jou en van je medewerkers. Deze module komt er trouwens gratis bij als je de module projectmanagement neemt. 

Relatiebeheer (CRM)

Met de module relatiebeheer (CRM) heb je alle nodige gegevens van je relaties altijd direct binnen handbereik. En als Silvasoft zegt alles, dan bedoelen ze ook echt alles: adressen, communicatiegeschiedenis, documentatie, facturatiegegevens, afgesproken kortingen en nog veel meer.

In de module voeg je eenvoudig relaties toe door enkel en alleen een btw-nummer in te geven. De software haalt automatisch alle gegevens op van het bedrijf en slaagt ze op. Je kiest per medewerker tot welke relaties hij of zij toegang heeft. Heb je een belangrijke relatie? Koppel dan een accountmanager aan die relatie.

Als je relaties nu al in een ander programma zijn opgeslagen importeer ze je ook gemakkelijk naar Silvasoft, gratis en voor niets. Tot slot maak je ook snel en eenvoudig mailings aan vanuit het boekhoudprogramma. 

Koppelingen

Het Silvasoft boekhoudprogramma biedt ook een wijdt scala aan integraties en koppelingen aan. Zo is het mogelijk om eenvoudig een webshopsysteem, betaalsysteem, kassasysteem of een werkbon software te koppelen aan Silvasoft.

Ook is er een API beschikbaar om je eigen koppelingen te maken. Op dit moment zijn er koppelingen mogelijk met onder andere Amazon, Bol, Mijnwebwinkel, Shopify, Lightspeed, OutSmart, Mollie, en nog veel meer.

Overstapservice

Silvasoft is een vrij jong bedrijf. Het bedrijf is in 2016 – 2017 opgericht, maar heeft ondertussen al een flinke klantenbasis opgebouwd. Omdat het nog zo’n jong bedrijf is, beseffen ze ook goed dat veel van hun potentiële klanten mogelijk al gebruik maken van een ander boekhoudprogramma.

Daarom bieden ze een gratis overstapservice aan. Silvasoft garandeert dat al uw gegevens behouden blijven en dat de hele overstap op enkele werkdagen geregeld is. Bij de overstap wordt de gehele boekhouding overgezet, alsook relaties, producten en taken.

Silvasoft review conclusie: Is het boekhoudprogramma iets voor jou?

Silvasoft is een zeer volledig boekhoudprogramma waarbij je de keuze hebt om het programma naar jouw onderneming zijn specifieke wensen en eisen af te stellen door middel van de verschillende modules.

Per module is het programma niet duur, maar de prijs kan wel snel oplopen als je meerdere modules nodig hebt of meerdere gebruikers wil toevoegen. Een completer boekhoudprogramma ga je echter niet vinden voor deze prijs.

De uitstekende kwaliteit van het programma en de uitgebreide mogelijkheden en opties in alle modules rechtvaardigen de prijs meer dan voldoende. De vele reviews die terug te vinden zijn op de website van Silvasoft bevestigen dit eveneens.

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik bij Silvasoft inloggen?

Voor je kan inloggen bij Silvasoft dien je eerst een account aan te maken. Silvasoft geeft de mogelijkheid om 30 dagen een gratis proefaccount te gebruiken. Het enige dat je moet doen is je e-mail adres ingegeven en enkele vragen te beantwoorden over hoe u de software wilt gebruiken. Eens je hebt aangegeven onder welke wetgeving je valt (België of Nederland) kom je in de mijn Silvasoft omgeving terecht en kan je kiezen welke modules je kan gebruiken. Vanaf nu is je account aangemaakt. Wil je opnieuw inloggen? Klik dan simpelweg op de knop “Inloggen” die je rechtsboven op de website van Silvasoft vindt en log in met je e-mail adres en gekozen wachtwoord. 

Waar vind ik mijn Silvasoft? 

Je komt op de mijn Silvasoft omgeving terecht nadat je je hebt ingelogd. Inloggen doe je door op de knop “Inloggen” te klikken en je e-mail adres en wachtwoord in te geven. Je vindt deze knop rechtsboven op de website van Silvasoft. Eens je bent ingelogd wordt je automatisch doorverwezen naar de mijn Silvasoft omgeving.

Hoe kan ik Silvasoft met mijn zakelijke bankrekening koppelen? 

Het is mogelijk om Silvasoft te koppelen met je zakelijke bankrekening bij zo goed als alle grote banken in België en Nederland. In Nederland zijn dat ABN-AMRO, Rabobank, ING, ASN Bank, Knab, SNS Bank, Regiobank en Triodos. In België is dat KBC, BNP Paribas Fortis, Belfius, ING, CBC, AXA Bank en meer. Je controleert eenvoudig of jouw gekoppeld kan worden via https://myponto.com/nl/reach. Sinds kort kan ook jouw PayPal rekening gekoppeld worden via Ponto.

Wel dient opgemerkt te worden dat een bankkoppeling niet gratis is. Je betaald namelijk € 4,00 excl. btw per maand per gekoppelde bankrekening. Ook is de bankenkoppeling enkel beschikbaar voor betalende klanten en niet tijdens de gratis proefperiode.